tiistai 20. elokuuta 2019

Painonpudotustalkoot jatkuvat



Huhtikuussa aloittamani painonpudotus kesti reilu kaksi kuukautta ja sain 10 kiloa painosta pois. Kesällä plussaa/turvotusta tuli kilon verran ja tarkoitus olikin jatkaa lomien jälkeen.

Ja se aika on tietenkin nyt.

Minullahan on nyt tämä hieman eksoottisempi vlcd (nutrilett)-dieetti joita mm. sairaalassa käytetään ollut keinona ja sillä aion jatkaakin.

Miksi edelleen juuri nämä pussikeitot? Noh, tilanne on kotona se, että lasten aistiherkkyyksien vuoksi lähes jokainen syö nykyään eri ruokaa ja olen todennut sen hässäkän keskellä, että en kertakaikkiaan enää jaksa enkä kykene valmistamaan itselleni vielä jotain erityisiä sapuskoja siihen päälle.  Kesän aikana keskimmäisen lapsen aistiherkkyydet ovat pahentuneet entisestään ja keskityn nyt ensisijaisesti siihen, että lapset saavat sopivaa ravintoa riittävästi.

Itselleni varmistan tällä kohtuullisen helpolla keinolla, ettei mitään suurempia puutostiloja tule. Sivulauseessa voi sanoa, että mä en edelleenkään vaan mitenkään jaksaisi laihduttaa muulla tavalla. Laskemalla kaloreita, tarkkailemalla omia syömisiäni, miettimällä tai suunnittelemalla päivän ruokia etukäteen ja kaiken lisäksi tekemällä aterioita valmiiksi esimerkiksi töihin.

Mitä ihmettä sitten kun paino on tiputettu, ettei taas palata jojoilemaan? Se on hyvä kysymys, sillä mun on pakko ruveta tuohon yllämainittuun kuitenkin jossain vaiheessa.  Mun suurin ongelma on se, että mä syön liian vähän ja liian epäsäännöllisesti. Kilot on tullut lohtukarkkien myötä ja se lohtusyöminen täytyisi opetella korvaamaan jollain muulla.

Olen Patrik Borgini lukenut ja superdieetillä ollut (erittäin hyvä konsepti kun jättää sen maitorahkan pois), joten kokemusta on vähän kaikesta. Pyörittelen päässäni ajatuksia karppauksesta, säännöllisestä syömisestä, näläntunteen löytämisestä ja riittävästä juomisesta.  Mutta just nyt en jaksa vieläkään miettiä niitä asioita sen enempää, mennään tällä mitä nyt on. Tavoite on saada toinen 10 kiloa jouluksi pois. Yksi vaatekoko pois ja jaksamista rutkasti lisää.


Ensimmäisen kymmenen kilon jälkeen mulla alkoi tulemaan aika isoja nivelvaivoja. En nuorempana jojotellessani koskaan ollut törmännyt tämmöiseen, mutta kuulin sitten että ihan normaalia on. Rasva palaa tasaisesti joka puolelta jolloin tottakai myös tuolta nikamien ja nivelten ympäriltä. Nyt kivut on kesän aikana pikkuhiljaa helllittäneet ja kevyt liikunta myös auttaa pitämään lihastasapainoa yllä.

Kotiin rantautui kasa jumppakuminauhoja ja youtubesta löytyi oikein hyviä jumppavideoita. Olen nykyään vaatimaton asian tiimoilta, eli treeni kuin treeni kunhan hiki nousee ja lihaksissa tuntuu edes vähän.

Kotoahan löytyy tottakai myös muitakin liikuntavälineitä, mutta mitä helpompaa, sen parempi minulle.  Täällä saattaa vielä pyöriä joku vanhan blogini lukija ja muistaa kuinka tahkosin keskimmäisen lapseni synnyttyä salilla monta kertaa viikossa. Tiedättekö, en enää kaipaa niitä aikoja.

Olen tajunnut, että reilu kaksikymppisenä aloittamani liikuntaharrastus on vuosien varrella muuttanut muotoaan todella monella tavalla. Olen harrastanut juoksua, kuntosalia, jumppia, rullaluistelua,  tanssia, joogaa, uintia, kahvakuulaa... melkein mitä vain. Nyt ei tunnu mikään noista enää innostavan. Tai no ehkä juoksu, mutta siihen palaan vasta kun olen saanut painoa pudotettua lisää.

Jotenkin olen kiertänyt totaalisen ympyrän. Kaikki on tullut kokeiltua ja samalla on elämä heittänyt häränpyllyä. Nyt haluaisin vaan harrastaa helppoja lajeja. Harrastaa lasten kanssa, harrastaa yhdessä. Ja ennenkaikkea nauttia siitä liikkumisesta. Nyt jo 10 kg kevyempänä huomaan, että jaksan paljon paremmin kuin vuosi sitten.

2 kommenttia:

  1. Arvostan saavutusta. Itselläni ei itsekuri meinaa riittää..

    VastaaPoista
  2. Kiva, että jaksat huolehtia itsestäsi ja olet aloittanut taas painon pudotuksen. Niin minäkin... marikanremppa.blogspot.com tuolla aloittelin omasta urakasta kirjoittelun. Tsemppiä!

    VastaaPoista

Uusi blogini

Uusi blogini jonka aihealuetta yritän viritellä vähän uusille taajuuksille. https://ruuhkavuodetrokkaa.blogspot.com/